środa, 5 listopada 2014

Mutterschutzfrist i Mutterschaftsgeld część I


To chyba z 'Mutterschaftsgeld' miałam najwięcej problemów, jeśli chodzi o wnioski, wypełnianie itp. . Postanowiłam, że post podzielę na dwie części, aby łatwiej było Wam dotrzeć do potrzebnych informacji. Może zacznijmy od wyjaśnienia czym jest 'Mutterschutzfrist', a później przejdziemy do reszty.


MUTTERSCHUTZFRIST
Jest to czas, w którym przysługuje tak zwana 'ochrona' kobiet w ciąży, np. przed nadmiernymi wymaganiami w pracy itp. . 
Obowiązki pracodawcy
Przede wszystkim, jest zobowiązany do poinformowania odpowiedni urząd o ciąży swojej  pracownicy. Podczas tego okresu pracodawca musi zapewnić przyszłej mamie i jej dziecku odpowiednie warunki w taki sposób, aby uniknąć jakiegokolwiek zagrożenia zdrowia jej i dziecka w miejscu pracy. Poza tym powinien chronić ją przed stratami finansowymi oraz nie może pozbawić ją miejsca pracy podczas ciąży oraz przez pewien czas po porodzie. Aby pracodawca mógł postąpić zgodnie z przepisami, kobieta spodziewająca się dziecka powinna, o tym i o przypuszczalnym terminie rozwiązania, jak najszybciej go powiadomić.
Według ustawy MuSchG (ustawa o ochronie macierzyńskiej) okres ochronny obejmuje każdą przyszłą mamę która jest zatrudniona - osoby pracujące w domu, wykonujące drobne prace, pomoce domowe, a także osoby uczące się konkretnego zawodu (Ausblidende).

Co jeszcze musimy wiedzieć o 'Mutterschutzfrist'?
☂ rozpoczyna się 6 tygodni przed rozwiązaniem i kończy nie wcześniej niż 8 tygodni po rozwiązaniu - przy ciąży mnogiej 12 tygodni po rozwiązaniu
☂ jeśli dziecko przyjdzie na świat przed planowanym terminem porodu, okres ochronny się przedłuża o tyle dni, ile wcześniej się urodziło
☂ jeśli urodził nam się wcześniak (czyli przed 37 tygodniem ciąży, ważący mniej niż 2500kg), okres ochronny wydłuża nam się co najmniej o 12 tygodni po porodzie
☂  jeśli dziecko przyjdzie na świat po planowanym terminie porodu, w żadnym wypadku nie skraca to okresu ochronnego - przedłuża się on również o tyle dni, ile później się urodziło
OKRES OCHRONNY (Mutterschutzfrist) MOŻE SIĘ WYDŁUŻYĆ ALE NIGDY NIE MOŻE ZOSTAĆ SKRÓCONY
☂ podczas trwania 6-ścio tygodniowego okresu ochronnego, przyszła mama może na własną prośbę zrezygnować z pracy - po porodzie nie może
przyszłe mamy, które prowadzą własną działalność gospodarczą okres ochronny nie obowiązuje
☂ przed i po porodzie, w czasie trwania Mutterschutzfrist (6 tygodni przed, 8 tygodni po), otrzymujemy zasiłek macierzyński (Mutterschaftsgeld) oraz/lub dodatek finansowy od pracodawcy (Arbeitgeberzuschuss), a także wynagrodzenie za pracę (Mutterschutzlohn) z powodu zakazu pracy (Beschäftigungsverboten)

Doszłam tym samym (w końcu!) do pojęcia Mutterschaftsgeld, którego wyjaśnianiem zajmę się już wkrótce w następnym poście.


9 komentarzy:

  1. witam mam kilka pytan mam nadzieje ze mi ktos pomoze jestem w ciązy , jestem tu zameldowana a takze pracuje tu tzn od 4 lat jestem zatrudniona u swojego męża . dzis byłam u swojego lekarza ginekologa i dostalam zwolnienie beschaftigung verbot . dziwne dlaczego wystwil mi tylko do 14.07 skoro moj termin porodu jest na 26.08 .2015 . Prosze o pomoc o co moge sie starac wiem ze moge dostac kindergeld i elterngeld ale czy cos jeszcze mi sie nalezy jak to teraz bedzie wygladalo ? pozdrawiam i dziekuje za wszystkie informacje ps. moja ksiegowa nie nie mi za bardzo podpowiedziec co mozna a co nie , to jest nasz pierwszy dzidzius. dziekujemy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      Jesli chodzi o zwolnienie, to wystawil do 14.07, poniewaz pozniej automatycznie przechodzi Pani na okres ochronny (6 tygodni przed porodem). Takze wszystko sie zgadza.
      Jesli chodzi zas o zasilki to oprocz Kindergeld i Elterngeld, moze Pani zlozyc wniosek o Mutterschaftsgeld. Wszystko krok po kroku opisane jest na blogu.
      Zycze powodzenia!

      Usuń
  2. dodam jeszcze ze jestem teraz obecnie w 25 tyg. ciazy

    OdpowiedzUsuń
  3. ,mam pytanie odnosnie (Arbeitgeberzuschuss) czy musze w jakis sposob sie o to ubiegac jak wyglada zalatwienie tego??

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam jestem w 38 tygodniu ciazy. Dostalam juz pieniadze z AOK za 6 tygodni przed porodem i bylo to 13 euro za dzien. Myslalam ze reszte zeby wyrownac do mojej wypalaty musi zaplacic mi moj szef ale on twierdzi ze pod koniec miesiaca reszte doplaci mi rowniez AOK na konto czy to prawda? Prsze o pomoc

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam jestem w 38 tygodniu ciazy. Dostalam juz pieniadze z AOK za 6 tygodni przed porodem i bylo to 13 euro za dzien. Myslalam ze reszte zeby wyrownac do mojej wypalaty musi zaplacic mi moj szef ale on twierdzi ze pod koniec miesiaca reszte doplaci mi rowniez AOK na konto czy to prawda? Prsze o pomoc

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam jestem teraz w 38 tygodniu ciazy dostalam juz pieniadze od AOK za te 6 tygodni przed porodem bylo to 13 e za dzien co razem dalo mi 550 e. Myslalam ze reszte zeby bylo tyle samo co mojej wyplaty wyplaca mi moj szef ale on twierdzi ze pod koniec miesiaca dostane 100% swojej wyplaty na konto ale nie od niego tylko od mojej ubezpieczalni czy to prawda? bo strasznie mnie to wszystko juz stresuje. Prosze o pomoc

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam serdecznie,

    bardzo się cieszę, że tak ładnie i rzeczowo opisujesz te jakże zawiłe sprawy...
    Chciałabym się odnieść do kilku spraw tutaj poruszanych i mam nadzieję przy okazji rozwiać pewne wątpliwości...

    1. Mutteschutzlohn dostaje się będąc na Beschäftigungsverbot do momentu rozpoczęcia Mutterschaftsfrist.
    2. Kwota Beschäftigungsverbot ( czyli pensję wypłacaną przez pracodawcę), jest liczona ze średniej z zarobków brutto z ostatnich 3 miesięcy (lub jeśli ktoś dostaje tygodniówki z ostatnich 13 tygodni) przed rozpoczęciem ciąży, Pracodawca wylicza to na podstawie przewidywanego terminu porodu podanego przez lekarza.

    Jeśli ktoś ma jakiekolwiek pytania to proszę pytać - jestem z tymi tematami teraz na bieżąco :)

    Pozdrawiam gorąco
    Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) prosze zajrzec do czesci II posta a mianowice do MUTTERSCHAFTSGELD. Tam jest dokladnie to samo o czym Pani pisze :) pozdrawiam

      Usuń